پشتیبانی لحظه‌ای نوین هیدرو

0913-3377638

موتور هیدرولیک دنده‌ای

موتور هیدرولیک دنده‌ای

موتور های هیدرولیک دنده‌ای در واقع یک محرک مکانیکی بخش اصلی یک سیستم هیدرولیکی هستند که فشار و جریان هیدرولیک را به گشتاور زاویه‌ای تبدیل می نمایند.این موتورها برای سیستم های چرخشی ساده قابل استفاده هستند. همتای چرخشی سیلندرهای هیدرولیکی بوده و برای فشار کاری دو طرفه موتور ها طراحی می‌شوند. هیدرو موتورهای دنده‌ای از نظر ظاهری بسیار شبیه به پمپ های دنده‌ای بوده که سرعت آن ها به میزان سیال ورودی به آن‌ها بسیار تاثیر گذار می‌باشد. این وسیله دوار بسیار پرکاربرد در صنایع خودروسازی , صنایع سیمان , صنایع معدن و شیمیایی , صنایع فولاد و حتی تولید ماشین آلات و دستگاه‌های هیدرولیک می باشد.

انواع پمپ های دنده‌ای

با توجه به کارایی و ساختار اولیه موتورهای دنده‌ای به دو صورت هیدرو موتور پیستونی محوری و یا هیدرو موتور شعاعی قابل تقسیم بندی می باشند. در نوع دوم از این موتورها پیستون ها در راستای شعاع قرار می‌گیرند و به وسیله شاتون ها , میل لنگ شفت موجب به حرکت در آمدن هیدروموتور می شود.این نوع از موتور های دنده‌ای با تنظیم سرعت تا یک دور در یک دقیقه , خروجی گشتاور بالایی نیز فراهم می‌آورند.

هیدروموتور دنده‌ای چیست؟

موتورهایی همانند پمپ‌های دنده‌ای همراه با دو چرخ دنده درون یک پوسته می‌باشد که گشتاور خروجی آن با تغییرات فشار سیستم تنظیم می گردد. از ویژگی های بارز موتورهای اوربیتالی دنده‌ای عدم داغ کردن در دورهای بالا, کیفیت مناسب قطعات داخلی و همچنین استفاده از رنگ های کوره ای را می توان نام برد. در این موتورها فشار وارده بر دنده‌ها از سمت روغن سبب ایجاد گشتاور می‌شود.

 

موتور هیدرولیک دنده ای
موتور هیدرولیک دنده ای

نحوه عملکرد هیدرو موتورهای دنده‌ای

چرخ دنده‌ای به شفت خروجی وصل شده و با حرکت چرخ‌دنده , دو دندانه با یکدیگر درگیر و شروع به چرخش می‌کنند.لازم به ذکر است که تغییر در جهت جریان روغن در تغییر جهت گردش و موتور تاثیر گذار می‌باشد. هرچه سطح مقطع قسمت دنده‌ها بیشتر باشد در نتیجه نیروی گشتاور هیدرو موتور بیشتر شده و از سرعت آن کاسته می‌شود. در مقابل هرچه سطح مقطع دنده‌ها کوچک‌تر و یا قسمت دنده‌ها کوچک‌تر باشد سبب افزایش سرعت و کمتر شدن گشتاور نیرو در هیدرو موتور می‌شود.

پارامترهای انتخاب هیدروموتور دنده‌ای

توجه به توان و گشتاور همچنین مشخص بودن دور موتور در هنگام انتخاب هر موتوری بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین در انتخاب موتورهای هیدرولیکی دنده‌ای بایستی علاوه بر این موارد به نکاتی همچون ماکزیمم دبی خروجی و ماکزیمم سرعت هیدروموتور , گشتاور ثابت و بیشترین مقدار ماکزیمم گشتاور آن همچنین حجم جابه‌جایی روغن برحسب سانتی مترمکعب توجه نمود.

گشتاور یک هیدروموتور از آن جهت مهم است زیرا  سیلندرها با فشار وارده به پیستون ها سبب تولید نیرو شده و پس از آن هیدروموتور با فشار وارده سیال را به سطح پره‌ها , چرخ دنده و پیستون ها حرکت می دهد و موجب ایجاد گشتاور می‌شود.به همین دلیل برای مشخص نمودن خروجی موتور بایستی به حجم جابه‌جایی و فشار سیال در سیستم توجه نمود.

پس از بررسی اهمیت گشتاور یک هیدرو موتور به بخش سرعت آن می‌رسیم. سرعت دورانی یک هیدرو موتور  وابسته به دو عامل حجم جابه‌جایی موتور و شدت جریان ورودی می‌باشد.بنابراین هرچه موتور بزرگتر باشد سرعت کتری در شدت جریان ثابت حاصل می‌شود.

ویژگی های هیدروموتور دنده‌ای

  • بازدهی بالا
  • هزینه اولیه کم
  • گشتاور ثابت در سرعت های متنوع
  • قابل استفاده با انواع روغن‌های هیدرولیک
  • عمر طولانی
  • عملکرد روان و راحت
  • مورد استفاده در سیستم‌های هیدرولیک در مدارهای باز و یا مدارهای بسته
  • عملکرد با گشتاور بالا در ابتدای کار
  • تحمل توان بالای یاتاقان‌ها مقابل انواع نیروهای شعاعی و یا نیروی محوری
  • تحمل فشار برگشت بالا بدون استفاده از خط تخلیه
  • طراحی مهندسی و بسیار کم جا
  • تحمل بیشتر در برابر آلودگی

قیمت موتور هیدرولیک دنده‌ای

یکی از پرکاربردترین محصولات هیدرولیکی هیدروموتورهای دنده‌ای هستند که در دو گروه خارجی و داخلی در بازار موجود و به فروش می‌رسند. هیدروموتورهای خارجی و یا پمپ های دنده‌ای خارجی به دلیل قیمت ارزان , ایجاد فشار بالا و گستردگی در سرعت  در سیستم های هیدرولیکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عوامل متعددی بر میزان قیمت موتور هیدرولیکی دنده‌ای تاثیر می گذارد که عبارتند از :

نوع پمپ انتخابی : همان‌طور که گفته شد پمپ های دنده‌ای در دو نوع خارجی و داخلی دسته بندی می‌شوند.طراحی و ویژگی های هر یک با دیگری متفاوت می‌باشد که برهمین اساس میزان قیمت تمام شده نیر برای هر نوع متفاوت می‌باشد.

مواد و کیفیت : مواد اولیه به کار رفته در تولید و ساخت موتورهای دنده‌ای و همچنین میزان ظرفیت و اندازه آن که در میزان استفاده از مواد اولیه در تهیه و ساخت اثر می گذارد از عوامل قابل توجه در تایین مقدار هزینه تمام شده هر نوع پمپ هیدرولیکی دنده‌ای می باشد.

عوامل دیگری همچون کشور سازنده , خدمات و پشتیبانی سازنده تولید محصول و یا گواهینامه و استانداردهای محصول در  مبلغ نهایی نیز تاثیر می‌گذارد.

خرید موتور هیدرولیک دنده‌ای

همان‌طور که گفته شد عوامل مختلفی در میزان هزینه تمام شده برای انواع موتورهای هیدرولیکی تاثیر می گذارند. باتوجه به موارد گفته شده برای انتخاب موتور مناسب و خرید با خیال راحت می‌توانید از طریق شماره های 09133377638 ,  09021308764 با کارشناسان نوین هیدرو در تماس باشید .همچنین جهت تعمیر پمپ‌های هیدرولیک و یا تعمیر هیدروموتورهای هیدرولیک می توانید با کارشناسان نوین هیدرو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

علت رایج شدن پمپ های دنده‌ای خارجی چیست؟

پاسخ : این پمپ ها نسبت به سایر پمپ های هیدرولیکی کاربرد بیشتری داشته چرا که تلانس کمتر و ظرفیت بالایی در سلپورت شفت اصلی از دو جهت دارند.

کاربرد پمپ ها خارجی دنده‌ای در چه مواردی می‌باشد؟

پاسخ : این پمپ ها در پمپاژ مواد مختلف با ویسوکزیته مختلف همچون روغن های خوراکی , حلال‌ها , پمپاژ روانکارها و یا آب و روغن‌های سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم ترین ویژگی پمپ های دنده‌ای چیست ؟

پاسخ : فشار کمتر نسبت به پمپ های برگشتی و خروجی بیشتر نسبت به پمپ های پره‌ای همچنین یکنواخت بودن سیال منتقل شده و تناسب آن با سرعت چرخ دنده ها از عوامل مهم در انتخاب این نوع موتور های هیدرولیکی می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط